نامه به جاوید رحمان پیرامون آلودگی هوا در شهر های ایران

پيرامون پيآمدهای آلودگی هوا و عدم پذيرش مسئوليت حفظ جان انسانها توسط جمهوری اسلامی

جناب آقای جاوید رحمان،

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل  متحد در رابطه با ایران!

از پیگیری‌های جنابعالی در تهیه گزارش های نقض بی شمار و فاحش حقوق انسانی ایرانیان توسط جمهوری اسلامی و ارائه آنها به سازمان ملل متحد سپاسگزاریم. متاسفانه سرکوب، اذیت و آزار نهادینه‌شده و کشتار مخالفان و مردم توسط جمهوری اسلامی به اوج رسیده است و با سرعتی نگران کننده انجام می شود. ایران بالاترین شمار اعدام در جهان را نسبت به جمعیت داراست. ما تقاضا داریم که شما علاوه بر موارد نقض حقوق بشر و بی اعتنایی کامل به حقوق مردم، برخورداری از حق داشتن هوای سالم را مورد بررسی قرار داده و در باره آن اعلام نظر فرمایید.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در آوریل ۲۰۲۱ در قطعنامه ۴۸/۱۳ خود، حق انسان برای داشتن محیطی پاک، سالم و پایدار را به رسمیت شناخته و مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نمایندگی از همه ۱۹۳ کشور قطعنامهA/RES/76/300  را با رای قاطع  بدون حتی یک رأی مخالف، در 28 ژوئیه 2022 به عنوان یک حق جهانی انسان‌های ساکن دنیا تصویب کرده است،

هوای آلوده به دلیل استفاده از سوخت نامناسب از جمله مازوت توسط صنایع و نیروگاه ها و همچنین استفاده از خودروهای فرسوده سال هاست که سلامت مردم کلان شهرهای ایران را به‌شدت با مخاطره روبرو ساخته است. درجه آلودگی آن (air quality index, AQI) به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میرسد. مردم از سردرد، سوزش و خارش چشم، خارش گلو، سوزش بینی، سرفه، تنگی نفس، بی‌قراری، گیجی و بیماریهای مزمن تنفسی و قلبی رنج میبرند. به علت آلودگی هوا روزانه دهها هزار تن، مجبور به رجوع به بیمارستانها هستند. در کنار افزایش مرگومیر، بیماری‌های تنفسی و سرطان، هرساله شمار قابل توجهی سقط جنین نیز رخ می‌دهد. بهگفته سایت تابناک که نزدیک به حکومت است، سالانه ‌۲۶ هزار نفر براثر آلودگی هوا میمیرند.

جدا از آلودگی هوا در اثر سوخت نامناسب، گرد و غبار شدید و ریزگردها در ماههای تابستانی تنفس و فعالیت را برای شهروندان ایران دشوار کرده است. مدیریت نامناسب منابع آبی باعث شده که ایران امروز درگیر معضلاتی چون خشکسالی، سیلاب و گرد و غبار باشد و ۹۰ درصد از تالاب‌های کشور از دست برود. پیش از جنگ عراق و ایران برای جلوگیری از گرد و غبار در اراضی مربوطه، مالچ پاشی میشد. اما پس از جنگ این کار نیز دیگر انجام نگرفت. نتیجه، افزایش توفان‌های غبار در خوزستان، غرب ایران، و سرانجام تقریباً در همهٔ ایران بوده است. تابستان امسال، گرد و غبار فقط در خوزستان 2500 تن را راهی بیمارستان کرد.

تشدید وخامت آلودگی هوا هم کلیت زندگی را بر مردم سخت‌تر کرده و هم بی‌عدالتی را با گسترش اختلاف بین بخش‌های ثروتمند و کم‌برخوردار گسترش داده ‌است.

این همه در حالیست که جمهوری اسلامی هیچگونه مسئولیتی را برای حفظ جان و زندگی مردم نمی‌پذیرد و امروز به علت سرکوب و کشتار و اعدام مخالفان و معترضان و بی توجهی به جان و سلامت شهروندان، به بزرگترین عامل مرگ عامدانه ایرانیان تبدیل شده است.

«همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران: به خاطر نقض سیستماتیک این حق انسانی مردم ایران توسط جمهوری اسلامی و چشم‌انداز نگران‌کننده آن از شما تقاضا دارد این موضوع را که جنایتی دیگر علیه ایرانیان است، در دستور کار خود قرار دهید. ما آمادگی خود را برای ارائه گزارش تفصیلی مورد نیاز در این زمینه اعلام میداریم.

همگامی برای جمهوری سکولار دمکرات در ایران

20 دسامبر 2023 برابر با 29 آذر ۱۴۰۲