گزارش برگزاری کنفرانس جمهوری‌خواهی در سال‌گرد اعلام موجودیت «همگامی »

 گزارشی از کنفرانس جمهوری‌خواهی در شهر کلن آلمان در سال‌گرد اعلام موجودیت «همگامی برای جمهوری سکولاردموکرات در ایران»

شنبه صبح ۱۸ فروردین ۱۴۰۳(شش آوریل ۲۰۲۴ )، کنفرانس همگامی در شهر کلن( آلمان) برگزار شد. کنفرانس از ساعت ده صبح شروع و تا هفت شب ادامه یافت. در آغاز برنامه در حدود 150 نفر از جمهوریخواهان و فعالین سیاسی در سالن کنفرانس شرکت داشتند که در طول روز این تعداد به ۲۰۰ نفر رسید. این کنفرانس مستقیم از یوتیوب و زوم پخش شد و عده ای کنفرانس را از طریق شبکه های اجتماعی بصورت آنلاین دنبال کردند. خبرنگارانی از ایران اینترنشنال، دویچه وله، ندای جمهوری ایران و … در کنفرانس شرکت داشتند و از این کنفرانس گزارش تهیه کردند.

محمد رضا نیکفر

توران همتی یکی از گردانندگان برنامه، کنفرانس را با اعلام یک دقیقه سکوت به یاد و احترام همه جانبختگان راه آزادی، آغاز کرد. سپس ایشان ضمن خوش آمدگویی به مهمانان و حاضرین در جلسه متذکر شدند که “اين کنفرانس به مناسبت يک سالگی “همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران” برگزار می شود.

الهه امانی

” در سالگرد همگامی فرصتی برای برگزاری کنفرانس جمهوری خواهی و گردآوردن نيروهای جمهوری خواه از طيف های مختلف برای گفتگو و طرح ديدگاه ها و ايده ها به وجود آمده است. فعالان جنبش زنان، از نمايندگان ۵ حزب و سازمان، چهره های شاخص جمهوری خواه، استادان دانشگاه، حقوق دانان، نويسندگان، جريان های اتنيکی، فعالان سياسی سه نسل، جوانانی که اخيرأ و يا در چند ساله گذشته از کشور خارج شده اند، در ترکيب شرکت کنندگان در پانل ها و در سخنرانی ها حضور دارند. ما از دوستان داخل کشور به خاطر سیاست سرکوب جمهوری اسلامی و چالش امنیتی به اين کنفرانس دعوت نکرديم و نتوانستيم از نظرات و تجاربشان در اين کنفرانس بهره بگيريم.

موضوع دو پانل کنفرانس چگونگی شکل دهی ثقل جمهوری خواهی و تبيين اوضاع کنونی کشور و راهبرد گذار از جمهوری اسلامی است. انتخاب عنوان و موضوع سخنرانی ها برعهده سخنرانان گذاشته است تا ديدگاه های خود را مطرح کنند. اميدواريم بحث  و گفتگوها به راهگشائی برای گذار خشونت پرهیز از جمهوری اسلامی به دموکراسی و به تقويت جمهوری خواهی و همکاری و نزديکی بيشتر نيروهای جمهوری خواه بيانجامد.”

در کنفرانس طیف های متنوع جمهوریخواه سکولار دموکرات، از زنان و مردان از نسل های مختلف سنی در چند پانل گفتگو و سخنرانی کردند. در این کنفرانس نمایندگانی از احزاب تشکیل دهنده همگامی مانند مهدیه گلرو، همایون مهمنش و بهروز خلیق، از احزاب اتنیکی خالد عزیزی از حزب دموکرات کردستان ایران و در پانل های بعدی مریم سطوت، کمال ارس، مهدی فتاپور، مزدک لیماکشی و صادق شجاعی از مسئولین همگامی، به همراه تنی چند از شخصیت های سرشناس جمهوریخواه مانند دکتر کاظم کردوانی، حسن شریعتمداری، دکتر مهرداد درویش پور، دکتر محمد رضا نیکفر در پانل ها به سخنرانی و گفتگو پرداختند.

علاوه بر پانل ها سخنرانی هایی توسط فعالین دانشگاهی، سیاسی و مدنی مانند مریم باغیشنی( مهندس کامپیوتر، فوق لیسانس در مدیریت) در باره “راهبردهای فعالانه برای پیشرفت، مبارزه با نژادپرستی و ایجاد همبستگی”، رضا خبوک(دانشجوی مقطع دکترا در آلمان) در باره “عدالت انتقالی در پرتو احزاب و گروه های سیاسی”، دکتر آرش سرکوهی از گروه “همگرایی برای زندگی” در باره “مبانی ارتباط میان نسل ها در فعالین سیاسی در خارج از کشور”، انجام گرفت.

چهره های مدنی و سیاسی مانند دکتر الهه امانی و دکتر غلام رضا حسین بر فعال بلوچ به کنفرانس جمهوریخواهی پیامی ویدیوئی ارسال کردند. در ضمن کورنلیا ارنست “رئیس گروه ایران در پارلمان اروپا” پیامی ویدیوئی به این کنفرانس ارسال کرد. گردانندگان کنفرانس یک روزه همگامی رزا روزبهان، توران همتی و امید اقدمی بودند.

در پایان برنامه، همگامی و دست اندرکاران برگزاری کنفرانس از دوستان حاضر در کنفرانس، از شرکت کنندگان در دو پانل و از سخنرانان تشکر کردند. و متذکر شدند بزودی برنامه کنفرانس اديت و انتشار خواهد یافت. مسائلی که دوستان در گفتارهای خود عنوان کردند، در نهادهای همگامی مطرح و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ضرورت دارد که نيروهای جمهوری خواه در گذار از جمهوری اسلامی به جمهوری سکولار دموکرات و استقرار دموکراسی در کشور، نقش فعال‌تری بر عهده گیرند. اميدواریم اين کنفرانس که با عنوان کنفرانس جمهوری خواهی برگزار گرديد، به نزديکی و همکاری بيشتر نيروهای جمهوری خواه بيانجامد و زمينه را برای شکل گيری ثقل جمهوری خواهی فراهم آورد.

کنفرانس “همگامی” به لحاظ موضوع و ترکیب سخنرانان و حضور و حمایت ایرانیان در آن بسیار خوب و پر بار برگزار شد. اما با این وجود کمبوداتی هم در کنفرانس وجود داشته است که به یکی دو نکته برای بهتر برگزار کردن کنفرانس ها و تجمعات بعدی در این گزارش متذکر می شویم. روشن است که جریان جمهوریخواهان سکولار دموکرات طرفدار تشکیل ثقل یا همگرایی نیروهای جمهوریخواه طیف بسیار وسیعی را در میان فعالین سیاسی ایران در داخل و خارج از کشور تشکیل می دهند. در کنفرانس همگامی در  شهر کلن در میان سخنرانان و پانل ها تنها بخش هایی از سه طیف از نیروهای جمهوریخواه نمایندگانی داشتند. جای خالی بخش های دیگر جمهوریخواه بسیار محسوس بود. ما در جامعه ایرانیان در داخل و خارج از کشور با کنشگران متنوعی از طیف های گوناگون جمهوریخواه سکولار دموکرات مواجه هستیم که به صورت آزادانه و علنی به دنبال تشکیل شبکه های همکاری برای رسیدن به اهداف مشترک حداقلی و بسیج حداکثری هستند. آنها می خواهند در فرصت های بوجود آمده و در همراهی با جنبش زن، زندگی، آزادی، و برای تشکیل، توان بخشی و ماندگاری شبکه های گسترده جمهوریخواهی موثر عمل کنند. چگونگی انجام اینکار نیاز به یکسری راهکارهای مشخص برای بحث و گفتگو دارد. به نظرم “همگامی” می توانست شرایط بهتر و دمکراتیک تری را در این عرصه در کنفرانس ایجاد کند که با توجه به سطح اختلافات و تفاوت ها بشود گام های مشترک حداقلی و ممکنه را جمهوریخواهان سکولار دموکرات با یکدیگر بردارند و به شکلی در تلاش برای چگونگی پیشبرد همکاری های حداقلی با توجه به تمام تفاوت های موجود با هم فراهم شود.

در ضمن هم صدایی یکی از مهمترین اصل های گذار از جمهوری اسلامی محسوب می شود. اما فقط با اتکا به هم صدایی نمی توان به یک حکومت دمکراتیک، سکولار، ضد استبداد و حقوق بشری رسید. تجربه‌ انقلاب بهمن ۵۷ به ما می آموزد که تنها مخالفت با نظام استبدادی کافی نمی باشد. ما جمهوری خواهان سکولار دموکرات ضد تبعیض می بایست به دنبال مجهز کردن جنبش به یک برنامه‌‌ اثباتی مشخص و عمومی باشیم. روشن است که هم صدایی برای گذار از جمهوری اسلامی بدون برنامه مشخص و اثباتی منجر به تقویت و تثبیت دمکراسی و حقوق بشر در فردای حکومت اسلامی نمی شود و در این وضعیت دوُر باطل استبداد می تواند همچنان به اشکال گوناگون با بازیگران فرصت طلب جدید دیگری ادامه یابد. با این نگرش مناسب است به جامعه ایرانیان توضیح داده شود که پروژه اثباتی جمهوریخواهان پس از گذار از حکومت اسلامی ایران چه می باشد؟

زمینی کردن این رویکرد با آشنا کردن مردم از طریق ارائه برنامه اثباتی و تبلیغ آن و ایجاد آگاهی ها و توضیحات لازم در باره نظام حکمرانی آينده که مبتنی‌ بر حق انتخاب‌کردن و انتخاب‌شدن آزادانه‌ ‌همه‌ شهروندان، رعایت حقوق اقلیت ها و بر اساس رفع هر نوع تبعيض، نابرابری، و تامین حقوق برابر همه‌ شهروندان ساکن کشور، انجام می شود. پس برای زمین گیر کردن هر گونه استبداد و دیکتاتوری مذهبی و سکولار به عوامل گوناگونی نیاز است. یکی از آن عوامل مهم وجود یک جریان نیرومند از اپوزیسیون دمکرات ایران است که بتواند بدون اینکه امنیت و آسایش مردم آسیب ببیند اعتماد مردم را برای گذار از جمهوری اسلامی جلب کند. در میان مخالفان حکومت، جمهوری خواهان سکولار و دموکرات، وسیع ترین نیرویی هستند که می توانند در تغییر و تحولات جامعه دموکراتیک آینده تاثیرگذار باشند. این نیرو می بایست هر چه بیشتر و سریعتر صفوف خود را با گفتگو و قبول تنوع در میان خود تقویت کرده، و با ایجاد ثقل قدرتمندی از همه تنوعات جمهوری خواهان دمکرات سکولار با برنامه سیاسی مشخص، برای هویت بخشی و سمت دهی به نیروی اجتماعی فعال خود در داخل و خارج از کشور تلاش همه جانبه کند.

رضا حسین بر

وجود توافق در حین تنوع و قبول تفاوت ها میان خود، دارای اهمیت بسیار بالایی برای ادامه فعالیت های میان ما ایرانیان فعال در عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. به نظرم می بایست با حفظ توافقات و اشتراکات و ارزش گذاری روی آن، نسبت به چگونگی گسترش آن توافقات با هم بیشتر بحث و گفتگو کنیم و از این طریق بتوانیم راه ها، سلیقه ها و پیشنهادات متفاوت را بررسی کنیم. پس با این حساب روشن است ما فعالین جمهوریخواه مناسب است نسبت به ضرورت نو کردن شیوه های کار، نوع نگرش، گسترش نیروها و افزایش توافقات هرچه بیشتر توجه و دقت لازم و بیشتری را از خود نشان دهیم و پرشورانه دست در دست هم بصورت صمیمانه در جهات مشترک حداقلی و ممکنه تلاش کنیم. ائتلاف “همگامی”  می تواند در نزدیکی و پیوند همه تنوعات موجود میان جمهوریخواهان اقدامات موثرتری را سازمان دهد و آشکار است که چنین تلاشی با احترام به همکاری برابر با تمام تنوعات جمهوریخواهی سکولار دموکرات طرفدار ثقل جمهوریخواهی امکانپذیر است و کنفرانس و تلاش های همگامی امیدواریم هر چه بیشتر در چنین جهاتی فعالیت بیشتری را سازمان دهد.

علی صمد
از رسانه “ندای جمهوری ایران”
شش آوریل ۲۰۲۴


* سخنرانان پانل اول: مهدیه گلرو، خالد عزیزی، همایون مهمنش و بهروز خلیق/ گرداننده پانل اول: امید اقدمی

موضوع سخنرانی پانل اول: «چگونه ثقل جمهوری‌خواهی را شکل دهیم؟»

لطفا برنامه سخنرانی و پانل اول را در لینک زیر از دقیقه نه و سی ثانیه ببینید:

شروع بعد از دقیقه ۱۰

ادامه پانل اول:

* ادامه کنفرانس با سخنرانی: کاظم کردوانی، مریم باغیشنی، رضا خبوک، آرش سرکوهی

* ارائه گزارش از فعالیت یکساله «همگامی»: مهدی فتاپور، مزدک لیماکشی و صادق شجاعی


* ادامه گزارش به همراه صحبت های سخنرانان: سهیلا غفاری نماینده “کادر درمان جمهوریخواهان ایران ساکن آلمان”، پیام کورنلیا ارنست رئیس گروه ایران در پارلمان اروپا، طناز کلاه‌چیان حقوق دان


* پانل دوم: «اوضاع کنونی کشور و راهبرد گذار از جمهوری اسلامی»

با شرکت سخنرانان: مریم سطوت، حسن شریعتمداری، کمال ارس و مهرداد درویش‌پور