سازمانهای جبهه ملی در خارج کشور

“جبهه ملی ایران” توسط دکتر‌ محمد مصدق و جمعی از روشنفکران و ملّیون در راستای مبارزات آزادیخواهانه و ضد استبدادی ملت ایران در سال ۱۳۲۸ تاسیس شد. ملّی شدن صنایع نفت و شیلات ایران، که از دستاوردهای مبارزات ضد استعماری ایرانیان است، با نام جبهه ملی ایران گره خورده‌اند. این سازمان در طول تاریخ حیات بیش از هفتاد ساله خود، با وجود تمام فراز و فرودهایی که داشته، همواره تلاش کرده تا در جهت منافع ملی و مردم گام بردارد.

در دهه ۸۰ شمسی، برخی از اعضا جبهه ملی که به علت شرایط زمانه، ناچار به زندگی در خارج از ایران شده بودند، “سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور” را پایه گذاری نمودند. این مجموعه متشکل از فعالین سیاسیِ ملّی و باورمندان به روش مبارزاتی دکتر‌ مصدق، همواره در تلاش برای مبارزات مدنی خشونت پرهیز مبتنی بر گفتمانی ملی در سپهر سیاسی ایرانیان خارج از کشور بوده است. اصول و خواست سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور در موارد ذیل خلاصه میشود.

۱- ما باورمند به حفظ تمامیت ارضی، استقرار حاکمیت ملی و استقلال سیاسی برخاسته از اراده عموم ملت ایران هستیم.

۲- ما خواهان رعایت کلیه اصول مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقهای الحاقی و تحقق کلیه آزادیها از جمله آزادی گروههای سیاسی، مدنی، اجتماعی و آزادی عقیده و بیان هستیم.

۳- ما بر حق شهروندی ایرانیان و تساوی حقوق کلیه آحاد ملت، فارغ از قومیت، جنسیت، مذهب و باورهای سیاسی تاکید داریم؛ و همچنین بطور ویژه به برابری حقوق زنان و مردان باورمندیم. 

۴- ما خواهان حفظ فرهنگ و تمدن ایران به عنوان بخشی از میراث تمدنی جهان هستیم و خود را مکلف به احترام و حمایت از ویژگیهای فرهنگی، زبانی و اعتقادی کلیه ایرانیان می‌دانیم.

۵- ما خواهان جدایی دین از حکومت، تفکیک قوا و گردش قدرت میباشیم و استقرار ساختاری مبتنی بر دمکراسی و خواستِ مردم ایران را یگانه راه حل تامین ثبات و سعادت کشور میدانیم.

۶- ما خواهان برقراری عدالت و امنیت اجتماعی هستیم و برخورداری همگانی از آموزش و بهداشت عمومی را از وظایف حکومت می‌دانیم.

 ۷- ما حفظ محیط زیست و منابع طبیعی کشور را که ضامن حیات نسل‌های آینده و تداوم تمدن ایرانی است ضروری دانسته و با توجه به شرایط ناگوار کنونی محیط زیست کشور، آنرا اولویتی اساسی می‌شناسیم.

 ۸- ما می‌خواهیم که ایران به عنوان کشوری صلح‌طلب، طرفدار مشارکت و همکاری در ساختار جهانی و منطقه‌ای شناخته شود و بتواند ضمن حفظ منافع ملی، با تمام جهان به تعاملات سازنده بپردازد.

۹- ما خواهان تمرکز زدایی از تصمیم گیریهای مدیریتی کشور هستیم و آنرا لازمه ی توسعه ی مناطق مختلف ایران می‌دانیم. 

۱۰- ما هرگونه استفاده از شیوه ها و وسایل خشونت آمیز در مبارزات سیاسی را مردود دانسته و با هرگونه اقدام نظامی مخالف میباشیم.

برای داشتن ایرانی آباد و واجد رفاه اقتصادی آغاز روند توسعه پایدار لازم می‌باشد و در این راه استقرار دمکراسی، حکومت قانون، کنترل فساد، رفع تبعیض، حفظ نیروی انسانی، تنش زدایی و مشارکت باجهان ضروری است.
ما خواهانی ایران آزاد، بدور از مداخله بیگانه و دارای حکومتی که تامین کننده عدالت، امنیت و سعادت ملت ایران باشد هستیم. ایرانی که در آن هیچ ایرانی‌ای قصد جلای وطن را ننماید و تلاش داریم که یاریگر‌ مردم ایران در جهت حصول این اهداف باشیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به شبکه های اجتماعی سازمانهای جبهه ملی در خارج کشور مراجعه کنید.

Twitter Instagram Wordpress Telegram